Ezen a héten több száz finn iskolában olvasnak napilapokat a gyerekek. Méghozzá az órai foglalkozás keretében, tanáruk/tanítójuk vezetésével. Most zajlik ugyanis a „Hírlaphét” (Sanomalehtiviikko) elnevezésű kezdeményezés, amelyet a Hírlapszövetség hirdetett meg, az idén immár 19. alkalommal. Ami talán meglepő: nemcsak a középiskolában, hanem már az általánosban is, még az alsó tagozatban is!
Tőlem gimnazista koromban tanáraim rendszeresen elszedték az óra közben, pad alatt olvasott HVG-t. Olyan órára viszont nem emlékszem, amelyen újságcikkeket elemeztünk volna... Pedig biztos vagyok benne, hogy a napilapolvasásra való oktatás nagyon hasznos kiegészítő eleme lehetne az iskolai tanulmányoknak. Még azt is megkockáztatom, hogy nélkülözhetetlen eleme.
Az talán túlzás, hogy az oktatás az újságokkal kezdődik, de a cikkeket fel lehet használni az iskolában is
Az újságcikkek elemzése nem csupán, sőt nem is elsősorban arra jó, hogy némi változatosságot jelentsen a sokszor monoton iskolai tevékenységek sorában. Segítségével a gyerekek megtanulhatnak érvelni valami mellett és valami ellen. Láthatják, hogy egy-egy jelenség több oldalról is megközelíthető és a különböző megközelítések akár eltérő következtetésekhez is vezethetnek. Felfedezhetik, hogy mit jelent egy demokratikus társadalomban közös dolgainkról együtt, az eltérő véleményeket is tolerálva gondolkozni. Sőt, a jó tanárok akár arra is képesek, hogy felkeltsék az érdeklődésüket a közügyek iránt, aktívabb állampolgárokat neveljenek stb stb.
A finn oktatási rendszer a jelek szerint felismerte ennek fontosságát (nem tudom, mi a helyzet ma Magyarországon, szerepel-e ilyesmi a tantervekben - jó lenne), ennek köszönhető, hogy a projektben partner az oktatási tárca is. A kezdeményezéssel mindenki nyer: az újságok növelik jövendőbeli potenciális olvasóik táborát, az iskolák ingyen kapnak kiegészítő tananyagot (hiszen ingyenes példányokat rendelhetnek a kiadóktól e héten), a gyerekek és a tanárok pedig hasznos és – remélhetőleg – élvezetes tanórák lehetőségét.
Az is feltűnő egyébként, milyen sok különböző, az alaptantervben szereplő tananyagot kiegészítő projekt fut a finn iskolákban. Csak a legérdekesebbet hadd említsem: minden negyedik évben magyar témahetet is meghirdetnek, a Finn-Magyar Társaság szervezésében. Erre legutóbb tavaly ősszel került sor, de az akkor meghirdetett verseny még mindig tart, márciusig várják a Magyarországról szóló, legfeljebb 5 perces, diákok által készített kisfilmeket.